تبلیغات
مطالعات اجتماعی - خوب گوش دادن
 
مطالعات اجتماعی
درباره وبلاگ


با سلام به شما بازدید کننده گرامی بنده امیر رخشان نیا دبیر درس مطالعات اجتماعی هستم لطفا با نظرات ارزنده خود ما را در ارتقاء و بهبود کارمان یاریمان فرمایید.

مدیر وبلاگ : رخشان نیا
نویسندگان
شنبه 11 بهمن 1393 :: نویسنده : رخشان نیا


در هر ارتباطی دو سو داریم: فرستنده و گیرنده.
● درست گوش بده
باوجود آنكه اغلب مردم از خوب صحبت كردن، دلنشین صحبت كردن، درست صحبت كردن و... می‌گویند و نگران رعایت آداب آن هستند، كمتر كسی فرق گوش دادن و شنیدن را می‌داند. شما می‌توانید خیلی چیزها را بشنوید بدون آنكه به آن به طور فعال گوش بدهید. در واقع گوش دادن فعال در مقابل شنیدن مطرح است.راهنمایی گرفتن از دیگران، درك دیگران، حل مشكلات، فهمیدن احساسات دیگران، حمایت عاطفی دیگران و نیز كسب اطلاعات جز با گوش دادن فعال میسر نمی‌شود.
● مراحل شنیدن
▪ برای حركت از شنیدن (مثل خیلی چیزها كه تاكنون شنیده‌ایم) به سوی گوش دادن فعال، باید مراحل زیر را طی كنیم:

- بیش از صحبت كردن، گوش كنیم.
- جملات دیگران را تكمیل نكنیم.
- پاسخ پرسش دیگران را با پرسش جدید ندهیم.
- متوجه جهت‌گیری‌های شخصی باشیم.
- همزمان با گوش دادن، به عالم تخیل یا رویاهای خودمان وارد نشویم.
- در گفتگو با دیگران به دنبال تحمیل سلطه خود به آنها نباشیم.
- پس از اتمام صحبت طرف مقابل، پاسخ خود را آغاز كنیم.
- بازخورد مناسبی به گفته‌های طرف مقابل بدهیم.
- پرسش‌های خود را به طور واضح و باز مطرح كنیم.
اگر همه این كارها را انجام می‌دهید، امیدواریم خسته نشوید چون فعال گوش‌دادن حتی بیش از حرف زدن، انرژی می‌خواهد.
● رموز ارتباط كلامی موثر
برقراری ارتباط كلامی موثر با دیگران رموزی دارد. رموز برقراری ارتباط غیركلامی موثر نیز باید رعایت شود. هم ارتباط كلامی موثر و هم ارتباط غیركلامی موثر، مهارت‌هایی دارند كه باید بیاموزید و به كار بندید تا از تاثیر ارتباط شما با دیگران كاسته نشود و به اهدافی كه از برقراری ارتباط با آنها داشته‌اید، برسید.
▪ مهارت‌های ارتباط كلامی اثربخش:
فرصت پرسش یا اظهارنظر را از شنوندگان خود دریغ نكنید. خود را به جای مخاطبان قرار داده و احساسات آنها را در نظر بگیرید. مطالب موردنظرتان را واضح بیان كنید. به مخاطبان خود نگاه كنید. تن صدا و زبان بدنی خود را با مطالبی كه می‌گویید، هماهنگ كنید. یكنواخت صحبت نكنید و در طول صحبت، تن و آهنگ صدای خود را عوض كنید. متوجه علایم آشفتگی در ظاهر مخاطبان خود باشید. خیلی مفصل و یا خیلی كلی و مبهم صحبت نكنید.
▪ مهارت‌های ارتباط غیركلامی اثربخش:
روبه سوی شنوندگان خود صحبت كنید و به آنها پشت نكنید. در حین صحبت با تمام حواس خود متوجه‌ طرف مقابل باشید. از چشم‌های خود برای توجه دقیق به مخاطبان به درستی استفاده كنید. بازخورد دادن به پیام‌های غیركلامی مخاطبان خود را فراموش نكنید.
● مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد
بهترین گویندگان و واعظان، در صورتی كه با مخاطبانی بی‌توجه روبه‌رو شوند، خود را می‌بازند. شما همیشه یك طرف ارتباط هستید و طرف دیگر، همیشه شنونده خوبی نیست. علاوه بر اینكه به عنوان یك گوینده تمرین می‌كنید تا خوب ارتباط برقرار كنید، لازم است به عنوان یك شنونده نیز تمرین كنید تا با شما ارتباط خوبی برقرار شود.
▪ شاید رعایت دستورات زیر به شما و به طرف مقابل شما و نیز به بهبود روابط كلامی و غیركلامی شما كمك كند:
- موقع شنیدن صحبت طرف مقابل، كمی به سوی او متمایل شوید. آسوده و راحت بنشینید و كمتر تكان بخورید (حركات بدنی خود را كاهش دهید.)
- با كلام و نگاه و حركات بدنی خود، نشان دهید كه به صحبت‌های او علاقه دارید. <بله، آهان، متوجه‌ام> و لبخند، تكان دادن سر، و جمع‌كردن ابروها، نشانه‌های كلامی و غیركلامی خوبی برای این كار است.
- اگر تنها شنونده كلام طرف مقابل، شما نیستید، در عین اینكه به دیگران و واكنش‌های آنها توجه دارید، بیشترین ارتباط چشمی را با گوینده برقرار كنید.
- شما می‌توانید نشانه‌های غیركلامی گوینده را با ظرافت تكرار كنید. گاهی تكرار كلماتی از گفته‌های طرف مقابل، او را به ادامه صحبت تشویق می‌كند.
- به دنبال شنیدن ناگفته‌های مورد انتظارتان باشید. برای مثال می‌توانید بگویید: <من مایلم در این زمینه بیشتر بدانم> و با ظرافت تمام از گوینده حرف بكشید.
- علاوه بر توجه به كلمات، به زبان بدن و آهنگ و تن صدای او توجه كنید تا نكات كلیدی صحبت‌های او و یا معانی اصلی مورد نظر گوینده را بازخوانی كنید.
- اجازه دهید كه گوینده به طور كامل صحبت كند و شما كمتر حرف بزنید چون این كار كمك می‌كند كه بیشتر گوش بدهید.
- بازخورد دادن، سوال كردن، تكرار صحبت‌های گوینده با كلماتی متفاوت و حتی بیان اجمالی گفته‌های او، نشان‌دهنده توجه شما به سخنان گوینده است.‌
● عناصر و اجزای ارتباط
وقتی كه با دیگران بحث و گفتگو می‌كنید، ارتباطی كه با آنها برقرار می‌كنید یا دیگران با شما برقرار می‌نمایند، دارای عناصر كلامی و غیركلامی است كه اجزای مختلف این عناصر به شرح زیر است:
▪ محتوای كلام شما و دیگران
▪ پیش‌زمینه‌های فرهنگی شما و دیگران
▪ نحوه شروع صحبت شما و دیگران
▪ نحوه جمله‌بندی
▪ چگونگی زمان‌بندی صحبت شما و دیگران
▪ ملاحظه‌های موقعیتی در زمان برقراری ارتباط
▪ نحوه جمع‌بندی و اتمام صحبت شما و دیگران
▪ تن صدای شما یا طرف مقابل
▪ آهنگ صدای شما یا طرف مقابل
▪ ارتباط چشمی بین شما و طرف مقابل
▪ حالات چهره شما و طرف مقابل
▪ ژست‌ها و حالات بدنی شما و طرف مقابل
منیع:

روزنامه همشهری،‌ شنبه 16 دی 1385، سال پانزدهم، شماره 4176، صفحه 17.



نوع مطلب : اهمیت گوش دادن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 17 شهریور 1396 07:26 ق.ظ
I for all time emailed this weblog post page to all my contacts, for the reason that if like to read it then my
friends will too.
شنبه 14 مرداد 1396 10:04 ب.ظ
I am truly happy to glance at this weblog posts which includes tons of useful data, thanks for providing such information.
دوشنبه 13 بهمن 1393 04:26 ب.ظ
سلام از وبلاگتون دیدن کردیم
عالی بود
از شما رسما دعوت میکنیم تا در شبکه ما عضو شوید و مطالبتان را به اشتراک گذارید تا بقیه هم استفاده کنند
منتظر حضور شما دوست عزیز هستیم!

با تشکر
مدیریت شبکه اجتماعی فیس پلاک
رخشان نیادرود بر شما
ممنون از بازدید شما
شنبه 11 بهمن 1393 10:47 ب.ظ
از تصادف جان سالم به در برده بود و می گفت :
زندگی اش را مدیون ماشین گران قیمتش است ...
و خدا همچنان لبخند می زد ..

سلام
پیش من هم بیاین خوشحال میشم
رخشان نیاممنون از لطف شما
حتما
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :