تبلیغات
مطالعات اجتماعی - مهارت های اساسی گوش دادن
 
مطالعات اجتماعی
درباره وبلاگ


با سلام به شما بازدید کننده گرامی بنده امیر رخشان نیا دبیر درس مطالعات اجتماعی هستم لطفا با نظرات ارزنده خود ما را در ارتقاء و بهبود کارمان یاریمان فرمایید.

مدیر وبلاگ : رخشان نیا
نویسندگان
دوشنبه 1 دی 1393 :: نویسنده : رخشان نیا
مهارت های اساسی گوش دادن فعال

 

1 مهارت توجه :

یعنی توجه جسمی و غیر كلامی به طرف مقابل كه به او نشان دهد دقیقاً به صحبت های او گوش می دهیم مثلاً هنگام گوش دادن با بدنی مایل به جلو، در فاصله ی مناسب، رو در روی گوینده قرار گرفته و نگاه ما تا شعاع نیم متری صورت گوینده باشد، ضمن پرهیز از رفتارهای حواس پرت كن (بازی با كلید و سكه و...) سعی كنیم شنونده ای خشك و بی حركت نباشیم و محیط گفتگو را از عوامل مزاحم و ترس آور دور كنیم.

 


2 مهارت پی گیری :

گاهی گوینده نگران و هیجان زده است كه در حالت های چهره، تُن صدا و رفتارهای او نمایان می شود، در این صورت بایستی بدون زورگویی او را به صحبت كردن دعوت كنیم. مثلاً با استفاده از جملات در باز كن (امروز سرحال به نظر نمی رسی! خب ! – بعد چی شد! – ادامه بده ! ) با استفاده از كلمات تشویقی كوتاه (هوم – درسته – بله و ...) با استفاده از سؤال های كوتاه و باز و یا حتی گاهی سكوت توأم با توجه و مشاهده ی او می تواند این موانع را از میان بردارد.

 

3 مهارت انعكاسی :

یعنی انعكاس توضیحات و احساسات و معانی درك شده از گوینده به خود او كه نشان دهنده ی درك و فهم و پذیرش او نزد شنونده است.

راهكارهای عملی گوش دادن فعال

1 – برای درك بیشتر گوینده به علایم غیركلامی (زبان بدن) او توجه كنیم.

2 – خود را به جای گوینده قرار داده و سعی كنیم دنیا را از دیدگاه او ببینیم و درك كنیم.
3 – با طرح سؤالاتی از خود، حساسیت گیرندگی مان را افزایش دهیم. مثلاً ( چرا او حالا این

موضوع را به من گفت ؟ - منظور او چیست؟ - نكات اصلی حرف او چیست ؟ و...)

4 – به یاد داشته باشیم كه سرعت متوسط تكلم انسان بین 125 تا 175 كلمه در دقیقه است. در صورتی كه سرعت متوسط تفكر انسان بین 400 تا 800 كلمه در دقیقه است. از این فرصت برای پردازش اطلاعات گوینده خوب استفاده كنیم.

5 – عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانیم از جمله :

- بازی كردن با كلید و سكه و ...

- تكان خوردن یا حالت عصبی

- ضرب گرفتن روی میز با انگشتان

- جا به جا شدن مكرر

- تماشای تلویزیون

- سر تكان دادن به عابرین

- روزنامه خواندن و .....

6 – ارتباط چشمی مناسب برقرار كنیم. نه آن قدر خیره شویم كه گوینده را معذب كنیم و نه آن قدر به او نگاه نكنیم كه تصور كند به ارتباط با او علاقه ای نداریم .

7 – موانع فیزیكی را از بین ببریم مثلاً در دفتر كار خود، از پشت میز بیرون آمده و در كنار او بنشینیم و صحبت كنیم.

8 – بهتر است به گونه ای بنشینیم كه بدن ما كمی متمایل به جلو و به طرف گوینده باشد.
9 – احساسات درك شده اش را به او انعكاس دهیم مثلاً ( گویا موضوعی باعث خوشحالیت شده ؟! ، غمگین به نظر می رسی ! و ...)

10 – با بیان عباراتی گوینده را به ادامه ی صحبت تشویق كنیم مثلاً (خب خُب! - بعد چی شد؟ - جدی ؟! – واقعاً ؟! و ...)

11 – گوینده را با سؤالات پی در پی بمباران نكنیم كه احساس كند مورد بازجویی قرار گرفته است.
12 – در گوش دادن به مطالب مهم ،از یادداشت برداری نكات كلیدی غفلت نكنیم.
13 – درك خود را از احساسات گوینده بیان كنیم مثلاً (به نظرم این موضوع شما را ناراحت كرده !)
14 – گاهی موضوعات مهم مطرح شده را به گوینده یادآور شویم تا میزان درك خود را مورد ارزیابی قرار دهیم مثلاً ( چند دقیقه اجازه دهید ببیننم درباره چه چیزهایی صحبت كردیم ، اول ....)
15 – منظور گوینده را با كلمات خودش به او انعكاس دهیم.

16 – برای خوب گوش دادن و درك بهتر گوینده ضروری است تلاش نماییم برخی خصوصیات و توانایی ها را در خود افزایش دهیم، برای مثال تحقیقات نشان داده است كه : - كسانی كه خزانه ی واژگان غنی تری دارند، شنوندگان بهتری هستند.

- كسانی كه پیشرفت تحصیلی بهتری دارند، توانایی گوش دادن آن ها نیز بیشتر است.

- زنان در تفسیر و تشخیص پیام های غیركلامی از مردان كارآمدترند.

- معمولاً افراد درونگرا، شنوندگان بهتری هستند.

17 – تا وقتی كه گوینده مطلب خود را تمام نكرده و یا منتظر پاسخ نیست، سخن او را قطع نكنیم.
18 - موقع شنیدن سخنانی كه خوشایند ما نیست و یا مخالف خواسته ها و تمایلات و افكار ما هستند، صبر و شكیبانی از خود نشان داده و با علایم كلامی و غیركلامی نامناسب از خود عكس العمل نشان دهیم.
19 – عوامل مزاحم را از محل گفتگو دور كنیم ، مانند : (خاموش كردن رادیو، تلویزیون، ضبط صوت در صورت ضرورت قطع تلفن و یا نصب و یا نصب كاغذی بر روی در اتاق با عنوان لطفاً مزاحم نشوید)

20 – سدها و موانع ارتباطی اكیداً پرهیز كنیم از جمله

- دستور دادن، تهدید كردن و ترساندن

- موعظه ، نصیحت و سخنرانی كردن

- قضاوت و انتقاد كردن

- ارائه ی دلایل منطقی و یا راه حل

- تحقیر ، توهین و ناسزا

21 – در پرسش، از سؤال های كوتاه و باز استفاده كنیم.

 


نتیجه گیری

 

اگرچه ما می توانیم بدون استفاده از هر گونه علایم کلامی و غیر کلامی به صحبت های دیگران گوش فرادهیم اما بهتر آن است که این موضوع را به طرف مقابل نشان دهیم. پاسخ های کلامی و هم غیرکلامی در گوش دادن فعال نقش موثری دارند. در حقیقت علایم  کلامی و غیر کلامی  گوش دادن فعال طوری در هم آمیخته اند که اگر یکی از این دو کانال ارتباطی گویای عدم توجه ما باشند طرف مقابل آن را حمل بر گوش ندادن ما می کند.





نوع مطلب : اهمیت گوش دادن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 1 دی 1393 04:40 ب.ظ
فقط چند روزه وبلاگم رو راه اندازی کردم ، موضوع وبلاگ من یکم اختصاصیه ، یعنی فقط با وبلاگ های پر محتوا مثل وبلاگ تو تبادل لینک می کنم . اینجوری هم بازدید تو زیاد میشه و هم بازدید من.

ممنون میشم یه سر بزنی و باهام تبادل لینک کنی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :